אדם ואדמה – חדשנות חינוכית במערכת שזועקת לשינוי 

מערכת החינוך זועקת לשינוי 

בעשור האחרון חוקרים רבים מצביעים על השינויים המואצים המתחוללים בשוק העבודה ועל חוסר התאמתה של מערכת החינוך למציאות המשתנה ולאתגרים החדשים. הדור הצעיר הולך לאיבוד בתוך מערכת החינוך שאינה מותאמת לצרכיו והזמן אוזל. נתונים מצביעים על תופעות של ניתוק וסיכון בקרב הילדים והנוער.  

מערכות חינוך ברחבי העולם, ובראשן ה-OECD עם פרויקט 'Education 2030', עסוקים בסוגיה בוערת זו ובניסיון להניע שינויים בספינה המורכבת של מערכת החינוך הציבורית הארכאית. אמנם כיום יזמות וחדשנות חינוכית הפכו לשם דבר במערכת החינוך הישראלית, אך רוב היוזמות עדיין מתמקדות ברמת המורה והמנהל. הצעד הנדרש הבא הוא הכנסת מודלים בית-ספריים חדשניים המציעים שינוי מבני ומהותי של מערך הלימוד.

מודל 'אדם ואדמה' הינו בשורה במציאות זו.  

כל הזכויות שמורות לארגון השומר החדש

מודל פורץ דרך לחינוך העל-יסודי 

'אדם ואדמה' היא רשת חקלאית-חינוכית לבתי ספר על-יסודיים שהוקמה ב-2015 על ידי ארגון 'השומר החדש' בשיתוף משרד החינוך ומוכיחה הצלחה רבה. הרשת פיתחה מודל חדשני שמציע מענה להתאמת בתי הספר לעולם המשתנה ושוק העבודה החדש, לצד יצירת שייכות ומשמעות בקרב הדור הצעיר. שיטת החינוך פורצת דרך בארץ ובעולם על-ידי יצירת לימוד משמעותי מוכוון עשיה. התפיסה מבוססת על הפדגוגיה העמלנית, שמחברת את הצעירים לארץ ולחברה ומעודדת סקרנות וחדשנות ליצור את כלכלת העתיד. אנו מאמינים כי מוטלת על בתי הספר שלנו אחריות להיות יצרניים ומחוברים למשק הישראלי, וכי על הנוער לתרום לו ולהוביל אותו.  

ייעוד הרשת הוא יצירת מנהיגות צעירה דרך חינוך, חקלאות וחיבור לאדמה. ביסוד המודל החינוכי עומד ערך העבודה, בדגש עבודה חקלאית. בכל בוקר לפני הזריחה התלמידים יוצאים לעבוד ולסייע לחקלאות המקומית. לעבודת האדמה יש ערך רגשי-חינוכי: גילוי הכוחות הפנימיים דרך ההשכמה המוקדמת, חוויית העבודה היומיומית בשטח עם הצוות החינוכי והשותפות למשימה הלאומית. עבודת האדמה מחברת את הצעירים לאדמה ולארץ הלכה למעשה, מסייעת לחקלאי ישראל, מחזקת את עצמאות המדינה בגידול מזון טרי ומקדמת פתרונות טכנולוגיים למשבר המזון הבינלאומי. המודל ניתן להפצה (Scaling) ויישום במגוון ענפי עבודה ותחומים מקצועיים, ובמגוון אזורים בארץ ובעולם. 

רשת 'אדם ואדמה' כוללת כיום כ- 220 תלמידים ב-4 בתי ספר על-יסודיים (ט'-י"ב) הפרושים בכל קצוות הארץ– חצבה, גולן, כדורי, ניצנים. החניכים לומדים בקבוצות קטנות ובמסגרת של פנימייה, כל זאת ביחס אישי ותוך מתן כלים ומיומנויות לפיתוח עולם המידות והאישיות להצלחה בחיים האישיים והמקצועיים. הרשת נמצאת בתהליכי צמיחה והרחבה, עד 2030 היעד הוא להגיע ל-10 בתי ספר ו- 1500 תלמידים. התלמידים מגיעים מכל רחבי הארץ מרקע חילוני ודתי, במטרה ליצור חברה ישראלית מעורבת, מכילה ומחוברת.  

מימון התוכנית השוטפת הוא דרך תשלומי הורים, עבודה חקלאית ותמיכת משרד החינוך לצוותי ההוראה והפנימייה. בנוסף ישנם שותפים אסטרטגיים רבים השותפים לדרך החדשה: תורמים פרטיים, קרנות, מועצות אזוריות, החטיבה להתיישבות וחברות חקלאות-עסקיות. 

מודל 'אדם ואדמה' מוכיח מאז הקמתו הצלחה רבה עם תוכנית חינוכית עשירה, זכאות מלאה לבגרות, חיזוק מאות משקים חקלאיים, אחוזים גבוהים של התנדבות לשנת שירות ומכינות קד"צ, נתוני גיוס לצה"ל ופיקוד. אנו חווים הצלחה ושביעות רצון מכל קהלי היעד: התלמידים, ההורים, הצוות החינוכי, החקלאים וכלל השותפים.  

כל הזכויות שמורות לארגון השומר החדש

 עקרונות של חדשנות  

מרכיבים שונים בתוכנית החינוכית ובמבנה הבית ספרי של 'אדם ואדמה' מייצגים חשיבה חדשנית ואומץ לפעול אחרת. זוהי דוגמא חיה לחזון שמציג משרד החינוך הישראלי במסמך 'דמות הבוגר 2030'. 

תוכנית חינוכית ומבנים חדשניים

שילוב מיומנויות: התוכנית משלבת התנסות חקלאית יומיומית, לימודים לבגרות מלאה במגמת חקלאות, לימודים ריאליים ובית מדרש ללימודי רוח וערכים. כמו כן משולבים מסלול אגרוטק, לימודי שפה ופעילות מעשית בתחומי הספורט, מלאכה ויצירה. באופן זה מקדמת התוכנית שילוב בין ידע, מיומנויות וערכים תוך ביטוי למגוון מיומנויות (קוגניטיבי, רגשי, חברתי וגופני). 

סדר יום חדש: בכל בוקר לפני הזריחה התלמידים יוצאים לעבוד ולסייע לחקלאות המקומית במשך 5 שעות. לאחר מכן התלמידים לומדים לבגרות באופן ממוקד ויעיל, בקבוצות קטנות. המודל מאפשר להם להצליח ולעמוד בכל המטלות הלימודיות ב-4 שעות ביום – חצי מהזמן של כל תלמיד אחר בישראל. זה עוד לא הסוף, לאחר מכן ממשיכה פעילות בית מדרש וסדנאות לתוך הלילה. 

שילוב בין עבודה ולימודים, בין עיוני למעשי כמודל חיים

למידה בהתנסות: התלמידים לומדים את תחום החקלאות הלכה למעשה בעבודה פיזית יומיומית (5 שעות ביום), כשוליות אצל חקלאים ותיקים. ההתנסות בהשכמה מוקדמת ועבודה חקלאית כוללת ערכים של אחריות, התמדה, סבלנות, מצוינות, דיוק, זריזות וחריצות. זאת ברוח הפדגוגיה העמלנית לפיה 'המעשה הוא העיקר בחינוך'. התלמיד רוכש ידיעותיו ומתפתח דרך עשיה יצרנית ופעלתנית. גישה זו מביאה להתפתחות אינדיבידואלית של הילד, לצד חיבור הילד לחברה ולארצו.  

העמקה בענף מקצועי יחיד – למידה מתוך מיקוד ולא מגיוון: הלמידה מתרחשת תוך התמקדות בענף מקצועי אחד (חקלאות) אשר נבחר כתחום העמקה. רכיב זה דורש מהנוער להכריע לתחום מקצועי מסוים, בעוד היבטים של גיוון ובחירה בתוכנית החינוכית יבואו לידי ביטוי בתוכן הערכי וההעשרתי. עקרון זה ניתן ליישום במגוון ענפי עבודה ותחומים מקצועיים, כל עוד התחום הנבחר הוא כזה המחובר לצורך של המשק הישראלי ויש בו עתיד כלכלי (חקלאות, רפואה, סייבר..). 

'ניהול עצמי' של חבורת התלמידים – אחריות על המשימה

אם רפורמת הלמידה המשמעותית ביקשה להעביר לתלמיד את האחריות על הלמידה, מודל 'אדם ואדמה' עולה שלב ומעביר לתלמיד את האחריות על המשימה. מושרש חינוך של ניהול עצמי – ניהול ואחריות פנימית של התלמיד על עצמו, וניהול של חבורת התלמידים את המשימות הנוגעות לקבוצה. לכל תלמיד יש תפקיד ותחומי אחריות (סידור עבודה, הסעות, לו"ז, לימודים, אוכל וכו'). הלמידה מתקיימת דרך משימה אישית וקבוצתית, מתוך תפיסה שהמשימה בונה חוסן מנטלי ורגשי (בהשראת המכינות הקד"צ).   

כל הזכויות שמורות לארגון השומר החדש

התחדשות תפקידי למידה/ הוראה

בצוות מתקיימת הפרדה בין מחנך למורה מקצועי ונוספים תפקידים חדשים לנוף הבית-ספרי כגון: מנהל מיזם חקלאי-עסקי, מדריך בוגר, מדריכי שנת שירות ועוד. במקביל, התלמידים נקראים למעשה חניכים – לאור תפיסה של חונכות אישית במסע ההתפתחות.

מבנה בית ספרי קטן וגמיש

כיתות קטנות עם אנשי צוות בעלי מוטיבציה גבוהה ודוגמא אישית מאפשרים מענה אישי לכל תלמיד/ה; הצוותים גמישים ודינאמיים ויודעים לקבל החלטות מהירות לצד הצורך לייצר קביעות ולו"ז יציב; המבנה של הרשת כולל מטה מצומצם שמאפשר לקבל החלטות מהירות וליישם אותן. 

מודל כלכלי יצרני

בית הספר מייצר הכנסות עצמיות מפעילות חקלאית הן במשקים חקלאיים חיצוניים (80% מהפעילות), והן באמצעות מיזם חקלאי-עסקי שמוקם בבית הספר ומנוהל על ידי איש צוות ותלמידים (20%). ההכנסות יוצרות רכיב עצמאות-עסקית בתקציב בית הספר, תורמות לחוסן הכלכלי ובמאקרו מפחיתות מעומס ההשקעה בחינוך של המערכת הציבורית. התלמידים מצידם חווים עוד בשנות לימודיהם בית ספר אשר כרוך בשוק העבודה ורוכשים כישורים רבי ערך להשתלבותם העתידית. 

מוביליות חברתית כתהליך טבעי

מודל 'אדם ואדמה' מהווה מנוע למוביליות חברתית באוכלוסיות מגוונות, מתוך גישה ייחודית לפיה: במודל חינוכי נכון – המוביליות מתרחשת באופן טבעי. בבתי הספר של 'אדם ואדמה' ניתן לראות מגוון גדול וייחודי של תלמידים ביחס לנהוג בבתי הספר בישראל, התלמידים מגיעים מכל הארץ: ערים מבוססות וערים מתפתחות, מצב סוציו אקונומי משתנה, דתיים וחילוניים. מבחן הקבלה ('המסננת') לבית הספר אינו נובע משיקולי גיוון אלא אל מול משימה ואידיאלים- האם לנער/ה יש תעצומות לקום מוקדם בבוקר לעבודת כפיים ומוטיבציה להשקיע בלימודים. הרקע ממנו מגיע התלמיד אינו מהווה פרמטר משפיע על קבלתו. באופן זה לא משתמרות קבוצות חברתיות הומוגניות בעלות רקע גבוה או נמוך, אלא נוצר מגוון בית ספרי ומכנה משותף ערכי בין התלמידים. 

התוכנית החינוכית של 'אדם ואדמה' מכינה תלמידים מכל רקע לגיוס צבאי משמעותי, השתלבות באקדמיה, בשוק העבודה וחיים אזרחיים וחברתיים ערכיים. תלמידים שמגיעים מפריפריה חברתית/ גאוגרפית מסיימים כשהם בעלי יכולות והזדמנויות שוות ואף גבוהות ביחס לבני גילם להתקדם ולהצליח. 

מעוניינים לדעת עוד? מוזמנים להיכנס לאתר של אדם ואדמה או לצפות בסרטון המצורף על פרויקט ייחודי זה.

שתפו כתבה זו

הצטרפו לשומר החדש

השומר החדש הינו ארגון חברתי חינוכי וציוני שהוקם בשנת 2007 על ידי קבוצת מתנדבים אוהבי הארץ בכדי לשמור על אדמות המדינה תוך סיוע והעצמת החקלאים וגורמי האכיפה,לצד חיבור אזרחים וצעירים לאדמה, לאהבת הארץ ולזהות ציונית